In februari 1911 liep het stoomschip ´Oranje Nassau´ van stapel, gebouwd voor de Koninklijke West-Indische Maildienst. Het schip was gebouwd door de Koninklijke Maatschappij ´De Schelde´ te Vlissingen en kon 62 passagiers en 214 dekpassagiers vervoeren.
Gerelateerde artikelen
In 1927 werd het schip overgedragen aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.
Envelop met stempelafdruk
In een bak met poststukken vond ik tijdens Postex 2010 in Apeldoorn een envelop met een stempelafdruk die ik alleen kende uit boeken: een langwerpig stempel met de letters K.N.S.M. en de naam van een schip, S.S. Oranje Nassau.
Verder de datum 24 juli 1936. In de stempelboeken van het Museum voor Communicatie in Den Haag kwamen dergelijke stempelafdrukken niet voor. Dus verder gaan zoeken. Op de website van de Studiegroep Zuid-West Pacific vond ik ook zo´n afdruk, maar dan van 22 augustus 1932 op een postzegel van Curaçao. Verschil was, dat een deelteken tussen Oranje en Nassau voorkwam in het stempel van 1932.
In een boek van Dr. J.D. Riddell vond ik nog veel meer namen van schepen die in de stempels kunnen voorkomen.
De brief was geadresseerd aan Booker Bros. Mc.Connell & Co., Water Street te Georgetown (Demerara). De naam Demerara is de naam van de voormalige Nederlandse kolonie die in 1814 werd afgestaan aan de Britten. De hoofdstad Stabroek werd omgedoopt in Georgetown. Bij aankomst werd een afdruk aangebracht van het Paquebot stempel British Guiana.
In 1939 werd het schip verkocht aan een Griekse maatschappij, de Hellenic Mediterranean Lines te Pireaus, die de naam van het schip veranderde in Corinthia. Het schip voer nog bijna 10 jaar voor deze maatschappij, waarna het in oktober 1958 werd gesloopt in La Spezia, Italië. Zo´n eenvoudige envelop met zoveel geschiedenis!
Reacties (8) Schrijf een reactie
Valt dat rechthoekige stempel ook onder de Paquetbot stempels?
Jos, de PAQUEBOT stempels vormen een categorie apart. Enkele zeehavens in Nederland kregen deze stempels (Vlissingen in mei 1900, Rotterdam in oktober 1901, etc.) om buitenlandse poststukken, gefrankeerd met buitenlandse postzegels, op de postkantoren in die zeehavens te stempelen. Soms werd de afdruk van het stempel op de buitenlandse postzegels, soms ernaast. In het laatste geval werden de buitenlandse postzegels gestempeld met het dagtekeningstempel van het postkantoor. Als een brief op een Nederlands schip werd gepost, gefrankeerd met Nederlandse postzegels en de brief werd in een buitenlandse zeehaven verstuurd, dan werd in dat buitenlandse postkantoor de zegels gestempeld met PAQUEBOT van dat postkantoor. Een heel mooi verzamelgebied!!
Ik heb een zegel uit de cijfer-serie 1876, de 2,5 cent geel/olijf daar staat in blokletters KATWIJK op, precies zoals het er staat geen kastje, de onderkant is niet getand of afgeknipt.
Iemand daar nog een mening over, geen idee wat dat voor moet stellen.
Henny, Bedoel je een soort stempel als in de volgende referentie
http://www.vandieten.nl/artikelen/oosterwolde/
Nee Toon, het stempeltje staat in het gehaal op alleen de postzegel, dus geen poststuk, ik kan hem niet scannen en laten zien dacht ik anders had ik dat graag gedaan. Toch bedankt voor het meedenken Toon.
Even een correctie; het is de 2 cent en er staat ATWIJK-B, kijk er niet elke dag naar vandaar. Neem aan dat die B van boot is; het is geen normale afstempeling volgens de NVPH, wel werden sommige zegels inderdaad afgeknipt of dat met de mijne ook het geval is geweest wie weet?
Henny, de afdruk is waarschijnlijk afkomstig van het kantoornaamstempel (vroeger zeiden ze ´langstempel´ maar dat is geen formele benaming)KATWIJK-BINNEN. Dit naamstempel is verstrekt op 18 oktober 1870 en werd gebruikt tot 16 maart 1892 toen de naam van het hulppostkantoor werd gewijzigd in KATWIJK A/D RIJN.Deze nieuwe benaming werd al in 1888 voorgeschreven maar pas in 1892 toegepast. Het hulpkantoor zelf was opgericht op 1 september 1850 en behoorde tot het ressort van het postkantoor Leiden.
Bedankt Cees,
Leuk om te weten, ik heb een partij van die serie, probeer het een beetje compleet te krijgen, de tandingen type 1 en 2 de kamtanding Bosche tanding kleur enz. Is niet eens zo makkelijke serie voor mij althans, soms twijfel vooral bij die Bosche periode zitten er soms zegels diamant-tanding ( ook afgeknipte )kleine en grote gaten. Is die jubileumserie van 1923 makelijker, die heb ik ook al aardig compleet, de tandjes dan ongeperforeerd is gezien de prijzen wat moeilijker. Maar ja als Duitsland-verzamelaar leer je wel wat, ik denk niet dat ik hier hoef uit te leggen hoeveer onze buren gaan. Horizontale en verticaale gummie, en ik ben weer zo gek om alles te pakken van Duitse staten, Rijk, Bezettings-zone Oost en West, een zgn alles-eter. Ach het is leerzam, en moet het toch zelf doen, soms twijfel kan ook niet anders. Wel fijn als je elkaar soms kunt helpen, al zijn filatelisten over het algemeen einzelgangers, het waarom daarvan heb ik nooit begrepen.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)