Het is altijd spannend om tijdens tentoonstellingen en beurzen in een bak met poststukken te zoeken naar mooie en bruikbare exemplaren. Zo ik tijdens Postex 2011 in Apeldoorn. Daar kwam ik een envelop tegen met een opvallende rode expres strook voor spoedbestelling. Niet zo bijzonder, maar wel in combinatie met andere gegevens op de envelop!
Gerelateerde artikelen
De envelop had nog enkele bijzonderheden die je niet zo snel tegenkomt. Aan de afdruk van het poststempel Amsterdam-Centraal Station kon ik zien, dat de brief gestempeld was op 13 februari 1952 om 9 uur in de ochtend. Verder kwam een afdruk voor van het stempel BRIEVENBUS. Blijkbaar is de brief nadat de postkantoren waren gesloten, de avond daarvóór in de brievenbus gedeponeerd.
Geconstateerd werd echter, dat de brief onvoldoende was gefrankeerd.
Wel was voldaan aan het expresrecht dat toen 30 cent bedroeg, maar het port van 10 cent voor de brief zelf ontbrak. Daarom werd met rood potlood de aantekening ´20´ geplaatst, als aanduiding dat 10 cent port ontbrak en dat daarom dubbel port moest worden geïnd bij de geadresseerde. Volgens de voorschriften van de PTT was voldaan aan het expresrecht en daarom moest de brief ook als spoedbestelling worden behandeld.
De brief werd naar Hilversum gezonden waar deze om een uur in de middag aankwam. Dat blijkt uit een afdruk van het stempel HILVERSUM 18 afgedrukt op de achterzijde van de envelop.
In Hilversum werden twee blauwe portzegels van 10 cent opgeplakt en gestempeld met het stempel van de Rijkstelegraaf van Hilversum. De brief werd namelijk door een telegrambesteller meegenomen naar de geadresseerde.
Zou de geadresseerde, Johan Bodegraven, zelf de 20 cent aan de telegrambesteller hebben betaald? Alles bij elkaar toch een aardig poststuk in een mooi plaatsje te krijgen in de verzameling!
Reacties (12) Schrijf een reactie
Leuk verhaal Cees !
En de geadresseerde, Johan Bodegraven, was een bekende radiopresentator !
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_Bodegraven
Johan Bodegraven was inderdaad zeer bekend bij de radio. Volgens mij presenteerde hij de dinsdagavondtrein, een programma vol amusement en muziek. Ik ben uit 1947 en weet het niet precies, maar wel dat ik altijd naar bed moest als Johan Bodegraven op de radio kwam, want dan wilden mijn ouders ernaar luisteren.
Wat natuurlijk ook nog opvalt is het ontbreken van een adres. Nu zou die brief helemaal niet bezorgd kunnen worden omdat de postbodetjes van nu hoogstwaarschijnlijk niet eens weten wat NCRV is en waar Hilversum ligt. Krijg zelf steeds brieven voor no. 23 terwijl er toch heel groot 19 op mijn deur staat. Bestaat ‘expresse’ eigenlijk nog?
Mooie analyse van dit poststuk. Er staat ook nog met potlood opgeschreven 257. Wat zou dat kunnen betekenen?
257 …. kan zijn telefoonnummer zijn geweest ….
Beste Cees, Verzonden 13 Februari 1953. Wellicht was de inhoud een gift of een toezegging voor hulp?. Te lezen over Watersnoodramp 1 februari 1953:
Een grote landelijke hulpactie kwam op gang, ondersteund door de radio. De NCRV-presentator Johan Bodegraven werd beroemd met de zeer succesvolle – en eerste massale – geldinzamelingsactie Beurzen open, dijken dicht. Zowel op lokaal, nationaal en internationaal niveau werd veel hulp geboden – in totaal zou er zo’n 138 miljoen gulden (62,5 miljoen euro) worden opgehaald voor de getroffenen. Ook werden er vanuit de hele wereld hulpgoederen (kleding, huisraad, linnengoed en voedsel) gestuurd.
Weer een leuk onderwerp van jouw kant – Ronald
Leuk bedacht van mij maar niet correct. De afzender van de brief moet dan een vooruitziende blik hebben gehad om al in 1952 een gift te sturen voor een watersnood die pas een jaar later zou gaan plaatsvinden.Ik was blijkbaar iets te enthousiast. Wel toevallig,die data in combinate met de info te lezen op internet. Wat zou er dan in de brief hebben gezeten? Een verzoeknummer misschien voor Valentijnsdag 14 februari …..
Ronald
@Jos Expressepost/Expresspost/Exprespost bestaat nog steeds.
Deze tekst van de site van PostNL
“Welke diensten levert PostNL Pakketten en welke TNT Express?
PostNL Pakketten bezorgt op reguliere tijden (6 dagen per week, 24-uurs) pakketten voor zakelijke klanten en particulieren. TNT Express levert deur-tot-deur express diensten met gegarandeerde dag en tijd van aflevering, gericht op de business-to-business klanten”
Uit de online tarievencalculator heb ik dit fictieve voorbeeld: je kan een brief van 35 gram binnen Nederland als “Brief met Spoedservice” versturen voor E 22,50, en een “Pakket met Spoedservice” voor E25,00. Je kunt dus ook gewoon als particulier een expresstuk versturen, wel zelf aanbieden op het postkantoor.
fraaie enveloppe zeg, vooral die portstempel. Mag ik vragen wat zoiets heeft moeten kosten?
Gezien het twee maal met de pen vermelden van de term EXPRESSE is pas na de buslichting het rode expresse strookje door een postmedewerker in Amsterdam opgeplakt. Dit samen met de afdruk van het stempeltje BRIEVENBUS?
Martijn, de waarde van de envelop is moeilijk vast te stellen. Als men afgaat op de postzegels van 10 cent, die zijn zeer algemeen, net als de portzegels. Dus daarin is het niet te vinden. Wel de combinatie van expresse en brievenbus. Iets voor de specialist op het gebied van expresbestelling e.d. Dus die heeft er best wel wat voor over. Een combinatie die niet zo heel vaak voorkomt. Dan de afdruk van het stempel van de Rijkstelegraaf. Ook dat is vrij zeldzaam. De envelop bevond zich in een bak met andere poststukken en was geprijsd door de handelaar. Een catalogus bestaat niet met prijzen van dergelijke poststukken. De prijs was voor mij een koopje! Als je begrijpt wat ik bedoel…
Voor een nog meer gedetailleerde beschrijving van dit stuk: zijn de portzegels met verticaal watermerk? Die waren voornamelijk in de periode 1951-1953/54 in gebruik.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)