Begint het niet een beetje te veel te worden? Zeker, in tal van andere landen, weten ze ook van wanten en zit er op uitgifteprogramma’s vaak geen rem meer. Maar ook in Nederland volgen de emissies elkaar de laatste tijd snel op. En nu beginnen er ook nog emissies tussendoor te lopen waar wel een heel groot vraagteken bij gezet kan worden, een velletje dat overduidelijk is gesponsord, waar het commerciële van afdrupt.
Gerelateerde artikelen
Waar gaat het om? Met een velletje met tien verschillende bloemenzegels werd (16 juli) het 20-jarig bestaan van het tijdschrift Seasons gevierd. Twintig jaar? U leest het goed! Waar is de tijd gebleven dat er alleen zegels werden uitgegeven ter gelegenheid van 75- en 100-jarige jubilea. Maar bij PostNL is men commercieel al zo diep gezonken dat er zegels worden gewijd aan het 20-jarig bestaan van iets, en dan nog wel van een tijdschrift.
En het wordt zo mooi gebracht. Bloemen en planten zijn de barometers van de seizoenen. Ze vormen het uitgangspunt, aldus het kwartaalblad Collect van PostNL (nummer 72, zomer 2012), voor het postzegelvel Beleef de seizoenen, een vrucht van de samenwerking met het tijdschrift Seasons. Het velletje heeft dan ook de titel Beleef de seizoenen met Seasons.
Het zijn wel mooie zegels, dat valt niet te ontkennen. Op elk van de tien zegels staat een foto van een bloem, boomblad of vrucht, gefotografeerd in verschillende seizoenen. Op één zegel zijn drie bloemen gecombineerd. Naast elke foto staan de naam van de plant of boom: lijsterbes, esdoorn, rode zonnehoed, ijsbloem, rimpelloos-rozenbottel-rozengeranium, peul, tulp, dahlia, blauwe bes en kievitsbloem. De foto’s zijn gemaakt door vier huisfotografen van het tijdschrift. Wat wil PostNL nog meer.
In het velletje dus tien zegels in de waarde Nederland 1 (velprijs € 5,00). Op de velrand staan schetsen van bloemen, takjes en vogels, en reclame voor het tijdschrift: Beleef de seizoenen met SEASONS – Al 20 jaar hét buitenleven lifestyle magazine van Nederland. Of dat nog niet genoeg is staat er ook een kameleon op de rand die aangeeft dat elke postzegel een C-code (Chameleon eXplorere) bevat. ’Als u deze code scant met de bijbehorende app op uw mobiele telefoon (Phone of Androide), krijgt u informatie over de jubileumactiviteiten van Seasons. De app is gratis te downloaden via www.post.nl/apps’. Van het velletje zijn 450.000 stuks gedrukt.
Nog even terugkomend op het ’te veel’. In het eerste helft van dit jaar zijn al de volgende velletjes uitgegeven: twee maal KLM (€ 18,00), Het Nederlandse Rode Kruis (€ 4,50), Mooie Nederland, buitenplaatsen, Mattenburgh en Amstenrade (€ 5,00), nog twee Mooi Nederland, Trompenburgh en Vollenhoven (€ 5,00), 125 jaar Albert Heijn (€ 5,00), 125 jaar Leger des Heils (€ 5,00), twee velletjes Europa/Visit Amsterdam (€ 8,10), Da’s toch een kaart waard (€ 1,50), 100 jaar Openluchtmuseum (€ 5,00), 60 jaar Madurodam (€ 5,00), Mooie Nederland, Middachten en verzamelvelletje (€ 5,00), Nederland in de Bosatlas (€ 5,00). In totaal voor € 72,00. En dan blijven fdc’s, Prestigeboekjes en mapjes nog buiten beschouwing.