15 februari j.l. schreef ik bij het artikel over het AH-postzegelvel: “De zegel met de eerste transportfiets heeft mijn interesse gewekt. Daar ben je dan ook fietslatelist voor. Ik duik eens in mijn boeken op een regenachtige dag !” Dat deed ik en kwam tot de conclusie dat er veel over de fiets kan worden geschreven.
Gerelateerde artikelen
Een fiets is een voertuig door spierkracht aangedreven. Tot 1966 was de wettelijke term in Nederland rijwiel. In Vlaanderen wordt ook het Franse velo gebruikt. Van de fiets zijn andere vervoermiddelen afgeleid, zoals de vooral in Azië populaire riksja en becak, en enkele gemotoriseerde varianten die als uitvindingen een “eigen” leven zijn gaan leiden: de bromfiets, snorfiets, scooter en motorfiets. Deze afbeelding geeft een mooi beeld van de ontwikkeling van de fiets.
Vandaag gaat het over de bakfiets, dat is een transportfiets met drie wielen en een grote bak voorop, waarmee bagage vervoerd kan worden. De bak kan een open platte bak zijn, maar ook een kist met een deksel of een grote mand.
De bak kan ook vervangen worden door een stoel, zodat men daarmee passagiers kan vervoeren. Dit wordt onder meer in tropische landen gebruikt, zie fietstaxi. Een variant daarop is het model met een kleine bak waarin kinderen kunnen zitten. Sinds ongeveer 2000 heeft dit model veel populariteit verworven. Vooral in steden zoals Amsterdam rijden duizenden moeders en vaders met hun kinderen en boodschappen in kleine, moderne bakfietsen van verschillende fabrikanten.
De populairste onder deze moderne bakfietsen hebben eigenlijk maar twee wielen. Bij zo’n fiets zit de bak laag achter het voorwiel en vóór het stuur. Kinderen zitten op één of twee bankjes in de bak, en baby’s in een kinderstoeltje.
Becak en riksja
Een becak is een fietstaxi. Er kunnen één of twee passagiers vervoerd worden in een bakje met één of twee zetels, door een rijder die achterop zit en trapt. Het verschil tussen de becak en de reguliere riksja is er in gelegen dat de becak geduwd wordt in plaats van getrokken. Een becak is dus een soort bakfiets voor vervoer van personen. Het is een veelgebruikt vervoermiddel in de grote steden.
Transportfiets met zijspan!
De fiets, de becak, de riksja en hier een driewieler, als een fiets met zijspan. Het is geen bakfiets en ook geen becak of riksja …….. maar wel een transportfiets!
Transportfiets met bak achter de berijder
Het verschil tussen een becak en een riksja is duidelijk gemaakt. Een ezelsbruggetje om te onthouden of je met een becak of met een riksja te maken hebt is “de letter b”. Bij de “b”ecak zit net als bij de “b”akfiets, de bak vóór de berijder. Dus als de bak achter de berijder zit heb je te maken met een riksja.
Of toch niet ? …. de volgende afbeelding is per definitie geen riksja (is voor personenvervoer)!, maar wel een transportfiets met een een mooie gesloten bak achter de berijder!
Met fietslatelistische groet, de fietslatelist.
Reacties (6) Schrijf een reactie
Een leuke weekopening dit artikel. Zelf begin ik met enkele vrienden de week met een fietstraining van zo’n 50 a 60 kilometer. Onze ‘meisjes’ maken een wandeling en om 11 uur een uurtje gezamenlijk koffie leuten. Dan is voor ons de week ook weer geopend.
Sinds wanneer is een winkelwagentje hetzelfde als een transportfiets??
De “r” van rijder voorop [riksja] of de “b” van bakfiete [betjak]? Goed begrepen??
@Hennepnetel …. ? :-)
@JHA, ‘maak me gek !’ Vanwaar deze vraag ?
Leuk artikel! En evenzo leuk om er qua beeldmateriaal aan te hebben mogen bijdragen. :) Zo gaaf dat ‘ie ook op een postzegel staat.
Toppie!
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)