Op 16 juni 1933 werd een serie van drie postzegels met opdruk uitgegeven ter herinnering aan de tussenlanding op IJsland van een Italiaanse eskader vliegboten onder bevel van de Italiaanse maarschalk Balbo. Het eskader was op weg naar de Wereldtentoonstelling te Chicago. Het woord Hópflug betekent vrij vertaald: groepsvlucht. Maar waarom werd die serie uitgegeven?
Gerelateerde artikelen
Te Chicago, Verenigde Staten, vond van 27 mei 1933 tot 12 november 1933 de internationale tentoonstelling plaats met de naam: A Century of Progress. Vele landen waren vertegenwoordigd door middel van paviljoens en nagebouwde dorpjes en stadjes, zoals Holland Dutch village, een vissersdorpje met een aantal huisjes met trapgeveltjes. Hier was de vooruitgang te zien die gedurende 100 jaren was bereikt op technisch en economisch gebied met een blik naar de toekomst.
Ook Italië had een paviljoen. Omdat het tentoonstellingsterrein aan Lake Michigan grensde werd het idee opgevat om met een eskader vliegboten vanuit Italië naar Chicago te vliegen. Een mooie propaganda stunt van het fascistische Italië. Italo Balbo, minister van Luchtvaart, kreeg opdracht van dictator Benito Mussolini om de tocht voor te bereiden en uit te voeren.
Op 30 juni 1933 vertrokken 24 watervliegtuigen van het type Savoia-Marchetti SM.55X vanuit Orbetello in Italië naar Amsterdam. Drie golven van acht vliegtuigen vlogen om 13 uur over de Watergraafsmeer op weg naar de Koninklijke Marineluchtbasis vlakbij de Oranjesluizen. Na de tussenlanding werd koers gezet naar Derry en vandaar naar Reykjavik.
De IJslandse post besloot om dit gedenkwaardige moment te bezegelen met de uitgifte van drie postzegels. De tijd was te kort om een serie te laten ontwerpen en daarom kreeg drukkerij Gutenberg te Reykjavik opdracht bestaande zegels van 1 kroon, 5 kronen en 10 kronen.
De oplagen waren: 1 Kr: 5.900 stuks, 5 Kr: 4.600 stuks en 10 Kr: 4.000 stuks. Beslist geen grote aantallen! Heden ten dage zijn de zegels dan ook zeer gezocht door verzamelaars. En vooral poststukken met deze zegels gefrankeerd zijn schaars.
Helaas komen dan ook vervalsingen voor en wil men de zegels aanschaffen, dan is een keuringscertificaat beslist noodzakelijk. Zoals de zegel van 5 Kr gestempeld met een stempel met een afbeelding van een vliegtuig. Echt gebruikt, zoals de drie andere zegels, komt ook niet veel voor. Jammer dat ze uit het poststuk zijn geknipt. Op 9 oktober 1993 werd door de IJslandse Post een herinneringsblokje uitgegeven waarin de drie postzegels werden gereproduceerd.
Maar wie was Italo Balbo? Hij is geboren op 5 of 6 juni 1896 te Quartesana (Ferrara) en werd in zijn jeugd al lid van de fascistische partij. Al snel werd hij een van de leiders van de zwarthemden. In 1926 werd hij door Mussolini benoemd tot staatssecretaris voor luchtvaartzaken, maar omdat hij toen nog geen verstand had van luchtvaart, volgde hij een spoedcursus tot vliegenier. Daarna werd hij in 1929 tot minister van luchtvaart benoemd.
Zijn trans-Atlantische vliegtocht in 1933 maakte hem wereldberoemd. In Chicago liet hij een zuil achter afkomstig uit Ostia die werd opgericht aan het Lakefront Trial. Ook een straat kreeg zijn naam: Seventh Street werd omgedoopt tot Balbo Drive. Franklin D. Roosevelt was zo onder de indruk van Balbo dat hij hem eerde met het Distinguished Flying Cross. De Sioux Indianen eerden Balbo door hem te benoemen als Chief Flying Eagle en hij kreeg een verentooi. Na zijn terugkomst in Italië werd hij door Mussolini benoemd tot Luchtmaarschalk.
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog sneuvelde Balbo toen op 28 juni 1940 zijn vliegtuig door Italiaans afweergeschut werd neergeschoten boven Tobroek. Dit incident is nog altijd gehuld in een was van onzekerheid, omdat men vermoedde, dat het neerschieten in opdracht was van Mussolini. Balbo had zich vlak voor de Tweede Wereldoorlog tegen hij zich tegen een verbond tussen Mussolini en Hitler gekeerd… Beroemd en verguisd, zo is het leven geweest van deze persoon.
Reacties (1)
Mooi stuk geschiedenis.
Wat kan filatelie toch boeiend zijn.
In elk geval meer als vakjes vullen.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)