In deze tijd van het jaar, het voorjaar, komen overal de fietsen weer tevoorschijn. Kinderen spelen en fietsen weer buiten. Moeders en vaders lopen mee met hun kinderen om ze te leren sturen. Jong en oud, gezond of gehandicapt, gaan er weer graag op uit ! Voor alle leeftijden en mogelijkheden van mensen zijn er vervoermiddelen. Als jezelf veel fietst ondervind je dat elke dag. Fietslatelistisch wil ik er het volgende van laten zien.
Gerelateerde artikelen
Driewielers & Tandems
Een driewieler is een driewielig vervoermiddel.
Omdat deze voertuigen stabieler zijn dan tweewielers zijn kinderfietsen veelal uitgevoerd als driewieler met aan de voorzijde één wiel, aan de achterzijde twee wielen en de pedalen direct op de as van het voorwiel gemonteerd.
Er zijn grote driewielers ontwikkeld voor mensen met een lichamelijke handicap die wel kunnen fietsen maar met twee wielen hun evenwicht niet kunnen bewaren. Deze modellen hebben een afzonderlijke trapas die via een ketting in verbinding staat met de achteras.
Voor mensen met een handicap aan het onderlichaam zijn er hand aangedreven driewielers: de handfiets.
Een handfiets is een soort fiets/driewieler die kan worden voortgestuwd door middel van een met de hand aangedreven cranksysteem.
Andere voorbeelden van driewielfietsen zijn bakfietsen en fietstaxi’s.
Een bakfiets is een transportfiets met drie wielen en een grote bak voorop, waarmee bagage vervoerd kan worden. Er bestaat een moderne variant met 2 wielen.
Een fietstaxi is een fiets waarmee men tegen betaling een rit kan maken.
Links en riksja (fietser voor de bak) en rechts een becak (fietser achter de bak).
Een velomobiel is een fiets die geheel overdekt is en meestal op drie wielen rijdt.
De meeste velomobielen hebben een houding en aandrijving die overeenkomt met ligfietsen. Ook andere vormen van aandrijving op spierkracht zijn echter mogelijk, zoals een roeibeweging.
Een driewieler uit 1880.
Driewielers als speelgoed
Niet alleen mensen rijden op een driewieler-fiets. Hoe gek ook, “men” laat ook dieren op een driewieler rijden. Deze driewielers zijn indien noodzakelijk speciaal ontworpen en gebouwd.
Een aap op een fiets, hoe vindt je zoiets? Een olifant op wielen, hoe verzinnen ze het, de debielen…
Driemaal een driewieler / Riksja t.b.v. personenvervoer
Kinderen in het verkeer . . .
Houdt kinderen van de weg, weg . . . . . en help ze met oversteken van de weg
In 1995 verscheen deze Europazegel met als thema ‘Vrede en Vrijheid’. En . . . vrijheid heb je ook op de fiets, al is het op een driewieler.
De tandem
De tandem is een fiets die is ontworpen om door twee of meer personen te worden voortbewogen. Bij het gebruikelijke model zitten de berijders achter elkaar.
Zij drijven samen de ketting aan, waarbij de pedalen zijn gekoppeld met een tweede ketting. Ook constructies met onafhankelijke aandrijving komen echter voor. De voorrijder wordt captain genoemd en de achterrijder stoker. Dit zijn ook de Engelse benamingen.
De tandem heeft als groot voordeel dat de rolweerstand en de frontale luchtweerstand vrijwel gelijk zijn aan die van een fiets met één berijder,
terwijl de beschikbare aandrijfkracht ongeveer dubbel zo groot is. Ook is het gewicht lager dan van twee afzonderlijke fietsen. Hierdoor zijn op een tandem hoge snelheden mogelijk en vergen lange afstanden minder uithoudingsvermogen.
Een ander voordeel is dat je altijd bij elkaar blijft, ook als de een een betere conditie heeft dan de andere. Daarnaast zijn tandems zeer geschikt voor fietstochten met een persoon die visueel gehandicapt is of om andere redenen niet zelfstandig kan fietsen. Er zijn zelfs mensen die denken dat een tandem uitsluitend wordt gebruikt om met een gehandicapte te fietsen.
Aanvankelijk werden tandems gebouwd door twee frames van gewone fietsen aan elkaar te lassen om een tweepersoons fiets te vormen. Tegenwoordig is de techniek verbeterd, en worden tandems speciaal ontworpen. Doorgaans zijn ze voorzien van versnellingen. Omdat het frame veel langer is dan dat van een gewone fiets, dient bij ontwerp en bouw aandacht te worden besteed aan voldoende stijfheid van de constructie.
De meeste fietsfabrikanten hebben een tandem in het assortiment, maar er is zelden keus uit verschillende modellen. De standaardtandems zijn meestal toerfietsen zonder bovenbuizen, met andere woorden: het zijn damesfietsen, voor en achter. Ook een ladyback komt voor. De tandems die worden gemaakt voor baanraces zijn heel anders. Dit zijn natuurlijk baanfietsen, met een doorlopende bovenbuis.
Er bestaan ook tweewielige tandems voor meer dan twee personen; modellen voor drie, vier, of zelfs vijf berijders komen voor.
Reacties (11) Schrijf een reactie
Leuk artikel Jan !
Waar haal je ze toch steeds weer vandaan, al die “fietszegels”….?
Gerko. Begin jaren 80 ben ik met het fiets-latelie-virus besmet geraakt. Gaat niet meer over! Ha,ha. Zie mijn site: fietsminiatuur.punt.nl.
geweldig!!
wat zijn er veel fiets postzegels.
Ik ga eens kijken of ik er een kan vinden die nog niet in het foto boek staat.
Zal ook eens tussen mijn zegels kijken of ik nog iets met een fiets kan vinden. Het zou me verbazen als ik nog iets voor je vind Jan, maar mocht het toch zo zijn, dan hoor je van me !
zweden 1999 misschien?
of canada 2005
(fiets staat tegen de gevel)
Jammer genoeg kan ik geen plaatje toe voegen.
Ik wil ze graag laten zien.
Als u ze nog niet heeft
mag u de zegels hebben.
ik zoek nog verder..
2005 CANADA
Michel: 2263
het is moeilijk te zien maar volgens mij is het een fiets:)
zweden kan ik niet vinden
Linda, dankjewel voor je reacties. Ik heb je de afbeeldingen van canada en Zweden gestuurd.Zoeken is makkelijk op http://www.postbeeld.com
Dank voor je reactie Gerko. Leuk dat je ook ff verder kijkt. Ik houd me aanbevolen.
Hoi Jan
De zegel van canada moet je echt van dicht bij zien
ik @mail een scan misschien is het dan beter te zien;)
van zweden heb ik de zegel rechts bovenin
die mag je hebben als je wilt.
Ik had ook op postbeeld gekeken maar ik kon de zegel uit zweden niet vinden…
Ik zoek nog verder
Zeer leuk artikel Jan met mooie afbeeldingen. Ik denk dat ik jou maar ga nomineren voor de beste thematische fietslatelistische bijdrage van 2010
Dankjewel Willem, dat geeft de burger moed!! Ben ik op de goede weg. Het is eigenlijk ook zo eenvoudig. Wie fietst er nou niet? En toch zijn er weinig fietslatelisten, denk ik! Vanmorgen schreef ik Lia nog:”Dit artikel zou velen kunnen aanspreken, denk ik”. E.e.a. blijkt inderdaad het geval.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)