Op 29 augustus 1949 werd het Koningin Wilhelmina Fonds opgericht. Koningin Wilhelmina ontving een jaar eerder bij haar Gouden Regeringsjubileum een Nationaal Geschenk. Dit bedrag, ongeveer 2 miljoen gulden, besloot zij te besteden aan de bestrijding van kanker. Over kanker was toen nog nauwelijks iets bekend.
Gerelateerde artikelen
Er rustte ook een taboe op kanker. Het was ‘de gevreesde ziekte’. Het woord werd niet eens uitgesproken. Men had het over k. Een grote televisieactie in 1974 gaf de aanzet tot het doorbreken van het taboe. De openheid over kanker kwam daarmee in een stroomversnelling.
Eerder dit jaar werd er een artikel aan de Jubileumpostzegels 2009 gewijd, waarvan deze er een is. Alle voorwerpen op de postzegel hebben een speciale betekenis. De opgaande lijn bijvoorbeeld, verwijst naar het voortschrijdend wetenschappelijk inzicht en het succes bij de genezing van kanker. Voor de uitgebreide beschrijving; Ontwerpers jubileumpostzegels 2009 aan het woord.
Ook andere landen brachten speciale jubileumzegels uit. Zoals Spanje in 2004, ter ere van het 50-jarige bestaan van de Spaanse ‘variant’ van KWF Kankerbestrijding en Nepal in 2007 in verband met het zilveren jubileum.
KWF Kankerbestrijding
In 1989 werden aan de naam Koningin Wilhelmina Fonds de woorden Nederlandse Kankerbestrijding toegevoegd. Dit leidde echter tot verwarring. Veel mensen dachten dat het om 2 organisaties ging. Daarom koos men in 2003 voor de naam ‘KWF Kankerbestrijding’.
KWF Kankerbestrijding is het grootste landelijke gezondheidsfonds. Er zijn meer dan 120.000 vrijwilligers actief en ongeveer 100 betaalde medewerkers. KWF Kankerbestrijding ontvangt geen geld van de overheid, maar is volledig afhankelijk van collectes, donaties en opbrengsten van diverse landelijke loterijen en eigen seizoensloterijen. Ruim 40% van de inkomsten is afkomstig uit nalatenschappen. In 2008 ontving KWF Kankerbestrijding een recordopbrengst van 99 miljoen euro. Er blijft na aftrek van de kosten voor fondsenwerving van iedere euro 88 cent over. 80% hiervan wordt besteed aan wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en opleidingen en 20% aan voorlichting en patiëntenbegeleiding.
In 60 jaar is er veel bereikt. Ten tijde van de oprichting van KWF Kankerbestrijding was slechts 25% van de kankerpatiënten 5 jaar na de diagnose nog in leven. Tegenwoordig is de kans dat iemand met kanker de eerste vijf jaar overleeft 55%. Dit is wel afhankelijk van de soort kanker en het stadium bij ontdekking. Bij kinderen is de overlevingskans zelfs toegenomen tot 70%. In de loop der jaren zijn niet alleen de overlevingskansen gestegen, de kwaliteit van het leven van (ex)patiënten is ook verbeterd.
Een vorm van kanker waar door vele landen aandacht wordt besteed op een postzegel is borstkanker. Hierboven zegels van Bosnië Herzegovina (2009), Frankrijk (2005), Ecuador (2007) en Denemarken (2008).Op de postzegel van Ecuador is ook de pink ribbon afgebeeld. Het symbool voor de strijd tegen borstkanker.
En ook Hongarije (2005) en Kenia (2007) doen een duit in het zakje. Heel bijzonder deze 2 postzegels. In opzet, kleuren en grote lijnen lijken ze erg op elkaar. Maar als je beter kijkt zijn er toch veel verschillen. De zegel van Hongarije is wel precies hetzelfde als de zegel die Lia spotte in maart van dit jaar. Een postzegel met als uitgiftedatum 2 maart 2009 van Macedonië. Lia merkte daarbij op dat dezelfde zegel eerder in juli 1998 door USA werd gebruikt.
Het logo van KWF Kankerbestrijding
De kreeft of krab is wereldwijd het teken van kanker. De naam kanker stamt uit de Griekse en Romeinse oudheid. Hippocrates (460-377 v. Chr.), de ‘Vader van de moderne Geneeskunde’, bedacht de naam voor deze ziekte. Hippocrates was een van de eersten die bij ziekten op basis van lichamelijke symptomen een diagnose kon stellen en daarbij een bepaalde therapie voorschreef. Hij vond natuurlijke in plaats van bovennatuurlijke oorzaken voor ziekten. Daarmee haalde hij de geneeskunde uit de taboesfeer van tovenarij en godsdienst. Hij deed veel onderzoek. Ook naar kanker. De uitlopers van gezwellen die hij bij mensen zag, vergeleek hij met de ledematen van een krab, in het Latijn, cancer. Hiervan is het Nederlandse woord kanker afgeleid.
In het logo van KWF Kankerbestrijding zien we een sabel door de krab heen. Dit staat symbool voor het bestrijden van kanker. De kleuren rood, wit en blauw geven aan dat het gaat om een Nederlandse organisatie en de vorm van het logo is afgeleid van de wimpel van de Nederlandse vlag. De naam KWF Kankerbestrijding werd bewust in het Koninklijke blauw geplaatst.
Ik heb het niet kunnen achterhalen, maar ik vermoed dat de afbeelding op de postzegel van Groenland (2009) een logo is. De zegel ernaast werd door Marokko uitgegeven in verband met de 1st National Cancer Awareness Day.
Argentinië gaf in 2004 een zegel uit die betrekking heeft op de nationale campagne tegen baarmoederhalskanker. De zegel van Monaco uit 2004 verwijst naar de 6th Biennial Conference of Cancer Research.
Samen voorop in de strijd
De missie van KWF Kankerbestrijding zoals deze te lezen is op de website;
‘KWF Kankerbestrijding gaat al 60 jaar voorop in de strijd. Dat doen we niet alleen. Maar samen met patiënten, artsen, wetenschappers, collectanten, donateurs, bedrijven en veel… heel veel vrijwilligers. Samen strijden we voor minder kanker, meer genezing en een betere kwaliteit van leven’.
‘ We:
• inspireren en mobiliseren donateurs en vrijwilligers.
• halen het beste uit de beschikbare middelen.
• stellen wetenschappers (financieel) in staat sneller kennis te ontwikkelen en toe te passen.
• zorgen dat kennis over het ontstaan, de behandeling en preventie van kanker en over het leven met kanker zo snel mogelijk ten goede komt aan zoveel mogelijk mensen.
• stimuleren anderen om kankerbestrijding prioriteit te geven in hun beleid’.
Een goede missie. Kanker is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Ruim 1 op de 3 mensen in ons land krijgt ooit kanker. De strijd is nog niet gestreden.
Veel postorganisties brengen door middel van postzegels de strijd tegen kanker onder de aandacht. Allemaal goede initiatieven. Hoe meer aandacht hoe beter.
Reacties (2) Schrijf een reactie
@Hierbij wordt aangetoond de onnozelheid van een stelletjes marketeers die zelfs de euvelemoet hebben te denken dat hun advertentie roken is zóóóó postzegelverzamelen in aanmerking komt voor een prijs .Via hun site bedelen ze om steun om de advertentie tot een succes te maken en de prijs binnen te halen Miljoenen zijn aan deze organisatie geschonken door een ieder wel of geen verzamelaar .Hierbij weer de oproep te reageren op de site http://www.kwf.nl en maak uw ongenoegen duidelijk want dit kan men niet over zijn kant laten gaan .
Dat dit alles nog niet met een pillenkuur te bestrijden is snap ik niet.
Gaan jaarlijks bakken met geld naar onderzoek en het is gvd 2017
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)