Tijdens een van onze eerste vakanties in Engeland, nu dertig jaar geleden, kwamen we in een postkantoor een poster tegen met daarop een serie postzegels die na enkele dagen zou uitkomen. Het was een serie van vier postzegels met het thema: Internationaal Jaar van het Kind. De postzegels lieten afbeeldingen zien van illustraties uit kinderboeken. Een paar dagen later zijn we teruggegaan naar dat postkantoor en kochten enkele series voor de verzameling plus zegels voor de verzending van de bekende vakantiekaarten.
Gerelateerde artikelen
Thuisgekomen hebben we de serie zegels nog eens goed bekeken en we werden nieuwsgierig naar de kinderboeken waaruit de afbeeldingen afkomstig waren.
Het boek van Alice in Wonderland hadden we zelf. Ook een boek over Winnie the Pooh kenden we. Maar de twee andere niet. In de bibliotheek vonden we wat we zochten. The Wind in the Willows sprak ons niet zo aan, maar Peter Rabbit wel. Daar sloeg de vonk over om ons verder te verdiepen in de verhalen van Peter Rabbit.
Bij onze volgende vakantie in Engeland werd meteen de jacht geopend op de serie boekjes, geschreven door Beatrix Potter, toen bijna 100 jaar geleden. Naast de boekjes kwamen we ook vele andere spulletjes tegen die met Peter Rabbit te maken hadden. Zoals borduurwerk, reproducties van de tekeningen die Beatrix had gemaakt als illustraties bij haar boekjes, aardewerk en porseleinen beeldjes.
We bezochten het huis waar Beatrix Potter heeft gewoond (Hill Top Farm) en vele andere plaatsen die een binding met haar hadden. Ook in de National Portret Galery in Londen vonden we een schilderij van haar.
De boekjes (zoveelste herdrukken) in de Engelse taal hadden we vrij snel compleet, ook in het Nederlands, zelfs in het Fries, maar de porseleinen beeldjes waren veel leuker!
Dus ook daar mee begonnen. Al snel bleek, dat net als met postzegels, ook hier verschillen waren te ontdekken in de vorm, de fabrikant, de kleuren, noem maar op. Eerst vervaardigd door Beswick, later door Royal Doulton. De onderkant van de beeldjes werd een criterium, het fabrieksstempel. En zo breidde de collectie beeldjes zich steeds verder uit. Verzamelgekte? Zo mag je het wel noemen! Maar het was gewoon een sport om allerlei winkeltjes af te lopen, van modern tot antiek, op beeldjesjacht.
De beeldjes waren vanaf 1948 geproduceerd, eerst door de pottenbakkerij van John Beswick in Loughton, vlak bij Stoke-on-Trent. Later, in 1969, werd Beswick overgenomen door Royal Doulton en in 1989 werd besloten, om het merk ‘Beswick’ te vervangen door dat van Royal Doulton. Dat is allemaal te volgen via de stempels die onder de beeldjes zijn aangebracht. Totdat de rechten tien jaar geleden overgingen naar een fabriek in Malesië. Einde verhaal voor deze beeldjes! Want de beeldjes uit Malesië zagen er heel anders uit.
Nu zijn de beeldjes ‘antiek’ aan het worden, want nieuw zijn ze niet meer te koop. En dat is ook te merken aan de prijzen, die toch wel omhoog gaan. We hebben nu meer dan 100 verschillende porseleinen figuurtjes uit de verhalen van Beatrix Potter, eerst maakte het niet uit van welke fabrikant, maar nu zijn we op zoek naar zowel Beswick als Royal Doulton. Helaas missen we nog enkele exemplaren, of gelukkig maar? Want het is net als met postzegels: als je compleet bent, is er niks meer aan! Mee eens?
Reacties (3) Schrijf een reactie
Royal Doulton kennen we toch van Mss BUCKET (spreek uit als Boeké) van de TV serie “Schone Schijn”.
Mee eens!
Erg leuk om te zien hoe een postzegel kan leiden tot nieuwsgierigheid naar alles wat met de verhalen van dat konijn te maken heeft.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)