Waarom is een auto een oldtimer. Dat vroeg ik me af toen ik twee series oldtimers, van de Verenigde Staten en van Zweden, zag passeren. Opgezocht: voor de wegenbelasting is een auto een oldtimer als deze ouder is dan 25 jaar. In dat geval hoeft men – althans nu nog, want de regel wordt de komende jaren aangepast – geen wegenbelasting over de auto te worden betaald. Dat houdt dus in dat een auto van begin jaren tachtig geen wegenbelasting over zo’n oude auto hoeft te worden betaald. In mijn ogen is het begrip oldtimer daardoor wel gedevalueerd.
Gerelateerde artikelen
Wat ik wel heel bijzonder vind is dat voor een verzekeringsmaatschappij een auto een oldtimer is als deze ouder is dan twaalf jaar. Dit betekent dus dat een auto uit 1997 al als oldtimer verzekerd kan worden op een oldtimerverzekering. Zo ontdek je nog eens wat via de filatelie. Ik blijf dan ook nog tot het einde der dagen in mijn oudje rijden.
De oldtimerserie van de VS verscheen 3 oktober en laat auto’s zien uit de tweede helft van de jaren ’50 van de vorige eeuw. Geparkeerd staan een 1959 Cadillac Eldorado, een 1957 Studebaker Golden Hawk, een 1957 Pontiac Safari, een 1957 Loncoln Premiere en een 1957 Chrysler 300C. Vijf zegels van 42c.
Zweden komt 29 januari alle liefhebbers van cultauto’s tegemoet met een nostalgische uitgave, bestaande uit vijf bref-inrikeszegels met modellen uit de jaren 1940-1960. Een Ford Mustang, een Volvo PV 444 en een Volvo Amazon, een Volkswagen 1200 (de Kever) en een Citroën DS, bijgenaamd het strijkijzer.