Een stadswijk van Den Haag? Ja, gebouwd tussen 1900 en 1935 met bekend klinkende straatnamen als Paul Krugerlaan en Bothastraat. Maar daar werden geen postzegels uitgegeven. Wel in Transvaal in Zuid-Afrika.
Gerelateerde artikelen
De eerste postzegels werden uitgegeven in 1869 door de Zuid-Afrikaanse Republiek, door de Britse regering erkend als onafhankelijke staat op 17 januari 1852.
Op 13 maart 1885 verscheen een serie zegels gedrukt in boekdruk door Joh. Enschedé in Haarlem, ontworpen door J. Vürtheim. De waarden waren ½ penny tot en met 5 pond. Grote voorzichtigheid is geboden bij de laatste zegel omdat er meer vervalsingen van bestaan dan echte exemplaren. Op 15 januari 1887 kwam een zegel met opdruk 2d op 3 penny uit.
Bekend zijn de Boerenoorlogen die aan het einde van de 19de en begin 20ste eeuw werden uitgevochten tussen de Britten en de Transvalers. Oorlogen vanwege de rijke goud- en diamantmijnen, die ook te vinden waren in de eveneens zelfstandige Oranje Vrijstaat. Rond 1900 was de toestand in Transvaal heel moeilijk tijdens de Tweede Boerenoorlog die in 1899 was uitgebroken. De moeilijkheden kwamen ook tot uitdrukking in de postzegels.
In 1894 was een serie postzegels verschenen in de waarden van ½ penny tot en met 10 shilling. De taal op de postzegel was Nederlands, de officiële voertaal. De waarden in penny, shilling en ponden, het Britse systeem. De afbeelding is het wapen van Transvaal. De zegels werden gedrukt met twee verschillende tekeningen. Daarbij moet gelet worden op het aantal disselbomen aan de huifkar, één of twee bomen.
In 1896 werden de zegels gedrukt in twee kleuren. De waardeaanduidingen werden in donkergroen uitgevoerd.
De oorlog verliep met wisselend succes, maar delen van Transvaal werden bezet door de Britten. Het gevolg was dat op 18 juni 1900 een serie verscheen met opdruk V.R.I. Deze opdruk betekent: Victoria Regina Imperiatrice, ofwel koningin (van het Verenigd Koninkrijk) en keizerin (van Brits-Indië) Victoria.
De serie had geen lang leven beschoren, want op 22 januari 1901 overleed Victoria. Haar oudste zoon volgde haar op als Edward VII.
Dus was een nieuwe opdruk nodig. Met E.R.I., Edward Rex Imperator. De serie bestaande uit 5 zegels verscheen vanaf maart 1901.
Blijkbaar was er onvoldoende voorraad van de ½ penny om te overdrukken, en daarom werd een zegel van 2 pence van een opdruk voorzien E.R.I. Half Penny. Een eenvoudige postzegel kan zo een verhaal vertellen waarbij oorlogen en twisten een hoofdrol spelen. Uiteraard zijn er meer postzegel verschenen van Transvaal en de Britse bezettingen. Het zijn maar voorbeelden om te laten zien dat er vele mogelijkheden zijn om een mooie verzameling met een rijke historie op te bouwen.
Reacties (13) Schrijf een reactie
Zo leer je weer een stuk geschiedenis van een land door middel van Postzegels.
Wie zei dat postzegels sparen stoffig en oudbollig is?
Dank je Cees
Filatelie is meer dan postzegels verzamelen……..
De zegels van Transvaal zijn heel heel saai, maar met het verhaal van Cees zijn ze superspannend. Bedankt!
@Toon
Wat is er zo saai aan de zegels van Transvaal???
Het is dat ik geen materiaal heb binnen handbereik!
Wat is er zo leuk aan Nederland Bontkraag of 1852????
Ik vind ze ook niet supersaai, er valt genoeg op te ontdekken. Cees, je schrijft: de moeilijkheden kwamen ook tot uitdrukking in de postzegels. Hoe bedoel je dat precies? Verder wordt me niet helemaal duidelijk wat de betekenis is van het anker, de huifkar, de leeuw en het mannetje. Als er een betekenis is.
Dolores. Met de moeilijkheden wordt bedoeld, dat vanwege alle onrust, schermutselingen en oorlogen, de verbindingen slecht waren of soms zelfs onmogelijk, waardoor het noodzakelijk was om ter plaatse maatregelen te nemen om voldoende postzegels te hebben. Vandaar ook de vele soorten opdrukken.
De kolonie Transvaal werd gesticht in 1902. Maar daarvóór had de Zuid Afrikaansche Republiek (ZAR) een wapen, waarin het symbool van Transvaal al verwerkt was: de huifkar. Dit symbool was afgeleid van de trekkers in huifkarren, die de Boeren vanaf 1830 gebruikten om het gebied te koloniseren. Dit gebeuren heette ‘De Groote Trek’.
De leeuw staat symbool voor de Nederlandse leeuw, maar omdat de leeuw altijd in een ‘natuurlijke’ vorm is afgebeeld, zijn hier twijfels over. De leeuw kwam toen gewoon in grote aantallen voor in Zuid Afrika.
Het anker staat voor Kaap de Goede Hoop, de ankerplaats voor de vele schepen die hier aan de rede lagen als bestemming of op doorreis. Later is het anker gecombineerd met een vrouwenfiguur. Dit laatste wapen werd in 1911 aangenomen.
Het ‘mannetje’ is een gewapende Boer uit de Boerenoorlog.
aaah wat interessant, dank je wel Cees voor je antwoord.
Zeer interessant verteld over deze zegels.
Ik heb van mijn zwager een boekje met de besproken zegels gekregen,postfris met plakker in een boekje .
Dit heet collection de timbres du Transvaal.
Is dit bij jullie bekend waar dit vandaan komt ?
De jaartallen zijn van 1885 tot 1901.
Wat zou nu de waarde zijn?
Toevallig was ik aan het kijken naar zegels van Transvaal.
ik ben ook in het bezit van het boekje na Wim.
Timbres du transvaal.
Hier zit ook de bijzondere 86 zegel in.
Alles postfris met plakker.
Beste Cees, kun je over de waarde nog iets zeggen zoals Wim gevraagd had.
helaas ken ik het boekje niet. U zou het eens kunnen navragen bij de filatelistenvereniging Zuidelijk Afrika. email: ppmulder@planet.nl
Hier een link met alle afbeeldingen van en uit het boekje. Werd (2014) voor ongeveer 100 euro verkocht. https://www.bidorbuy.co.za/item/162550895/ZAR_COLLECTION_de_TIMBRES_du_TRANSVAAL_see_pics_below.html
Hi,
Ik heb even gekeken naar de BidorBuy advertentie. Helaas is het mijn opinie dat dit gaat om zogenaamde reprints. Na de Anglo-Boerenoorlog zat Enschede met de drukplaten van de ZAR en ook een berg zegels in hun maag die de Britten niet wilde afrekenen. Die zijn toen verkocht aan een handelaar in Parijs – Mirza Hadi. Die heeft vele jaren lang deze zegels verkocht en als ze op waren nog een paar bij laten drukken. Dit soort schriftje zie ik wel vaker en ik zou er misschien 50 Euro voor kunnen bieden maar dan alleen voor de historisch waarde. Er zijn manieren om ook de losse zegels te identificeren maar dat is vrij moeilijk. Het verschil zit hem hoofdzakelijk in de perforatie en papier. Een ander saillant detail is dat de zegels heel veel in blokken van 4 werden verkocht. dus postfris of met plakker ongebruikte exemplaren in blokken van vier moet men links laten liggen.
Ik stuur ook een link (in Engels) die wat meer detail geeft.
http://www.philapal.com/tvl-reprints.html
Incidenteel: Ik heb even naar de zegels in het artikel bovenaan gekeken en alhoewel ik dat niet categorisch kan bevestigen lijken die ook op reprints. De overdrukken zijn namelijk ook nagebootst. Men kan dit gelukkig wel makkelijker zien omdat de punten en de letters op dezelfde lijn liggen. Ook zijn de punten volmaakt rond. De echte overdrukken hebben meer ovale punten die een beetje onder de letters uitsteken.
Ik kwam uw blog tegen over de Transvaal / postzegels. Ik ben namelijk opzoek naar voorbeelden van de *een halve penny* variant van deze postzegels uit deze tijd. Ik bezit namelijk een halve penny zegel, (gebruikte) en ben opzoek naar de waarde hiervan. Helaas kan ik deze haast nergens vinden.
Kunt U mij helpen hiermee qua informatie waar ik moet zoeken?
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)