Dat was het thema voor de Europazegels van 1987. Na de bijzonder saaie periode van 1956 tot en met 1973, waarbij zowel thema als afbeeldingen voor alle deelnemende landen gelijk moesten zijn (uitzondering daargelaten), mocht het gezamenlijke thema ingevuld worden door elk land zelf.
Gerelateerde artikelen
Dat was mede aanleiding voor de Nederlandse Post om deze uitgiften achterwege te laten. Nederland had toch genoeg thema’s om zelf het uitgifteprogramma te vullen?
In 1978 werd weer een keer meegedaan, met een zegel ontworpen door Anton Pieck. Op de zegel van 45 cent is echter geen embleem van de CEPT te zien. En zo gingen we weer meedoen met de andere landen. De thema’s waren zeer ruim en dus ook de invulling door de deelnemende landen.
In 1984 werd echter weer gekozen voor een gemeenschappelijke afbeelding, dit in verband met het 25 jarige bestaan van de CEPT. Maar daarna weer terug naar het oude stramien: gemeenschappelijk thema, maar de invulling daarvan staat voor alle deelnemers vrij. Wat kwam daar eigenlijk van terecht?
Als voorbeeld het jaar 1987. Het gemeenschappelijke thema was: moderne kunst met de nadruk op architectuur. Een moeilijk thema, want wanneer is architectuur moderne kunst? Of is de moderne architectuur altijd kunst? Of heeft men gewoon maar wat moderne bouwwerken gekozen? Omdat architectuur toch mijn grote belangstelling heeft heb ik eens gekeken hoe de deelnemende landen dit thema hebben ingevuld. Nederland koos voor een afbeelding van het ontwerp voor het Danstheater in Scheveningen dat daar nooit is gekomen en voor een detail van een school in Amsterdam. Kunst?
Hierna een selectie van Europazegels 1987 van andere landen. Daarbij heb ik de Kanaaleilanden en enkele andere kleine landen achterwege gelaten.
België. De kerk van Nieuw-Leeuwen van architect Jean Cosse en de Sint Maartensdal toren, ontworpen door drie architecten. De kerk lijkt me wel te voldoen aan het thema. De toren?
Denemarken. De hoofdbibliotheek van Gentofte op het eiland Zeeland en een gymnasium. Moderne kunst?
Duitsland. Het Duitse Paviljoen op de Expo te Barcelona en de Köhlbtandbrücke bij Hamburg. Wat was het thema ook weer?
Finland. Stadsbibliotheek ‘Metso’ in de stad Tampere en het monument ‘Stoa’ in Helsinki van de beeldhouwer Hannu Sirén. Beeldhouwkunst? Ook in het thema?
Frankrijk. Het fabrieksgebouw ’57 Métal’ bij Parijs en woningen in Parijs. Kunst of functioneel?
Griekenland. Een plastiek van Achilleas Apergis en een thermosculptuur van Gerassimos Sklavos. Moderne architectuur?
Groot-Brittannië. Vier zegels die de subtitel meekregen: Britse architecten in Europa. Met gebouwen in Ipswich (GB), Parijs, Stuttgart en Luxemburg. Een goede vertaling van het thema?
Italië. De kerk aan de Autostrada del Sole in Firenze en het Centraal Station in Rome. De kerk zie ik wel als moderne architectuur die past in de kunst, maar het station?
Noorwegen. Een houten huis en een gebouw in glas en steen. Ja, het thema was moderne kunst met de nadruk op architectuur.
Oostenrijk en Portugal. Ze gaven maar één zegel uit. De Oostenrijkers combineerden het thema met het Cultuurfestival ‘Europalia ’87 Oostenrijk in Brussel met een afbeelding van het Hundertwasserhuis in Wenen en Portugal met een bankgebouw, Vila do Conde, van architect Alvaro Siza.
Spanje. Net als Portugal een bankgebouw, de Bilbao Bank in Madrid en het Nationaal Museum voor Romeinse kunst in Mérida.
Zweden. De Stadsbibliotheek in Stockholm en de Markuskerk, eveneens in Stockholm. De Scandinavische landen Denemarken en Finland hebben ook bibliotheken gekozen. Toeval?
Zwitserland. Een plastiek van Bernhard Lunginbühl, de Scarabäus en de Bazeler Fasnachtsbrunnen van Jean Tinguely. Architectuur?
Wat vindt u ervan? Geven dergelijke thema’s en uitgiften extra dimensie aan de Europese gedachte? Of zit er wat anders achter? Hoe denken we er 20 jaar later over?
Reacties (3) Schrijf een reactie
Het feit dat alle zegels nu in de munteenheid euro gewaardeerd zijn geeft meer dimensie aan 1 Europa dacht ik. Wanneer zouden we echte Europese postzegels krijgen? Met al die verschillende tarieven in Europa is het toch wel een beetje een janboel.
Ik zou zeggen: 1 munt, 1 postzegel.
Jan, dan zou je ooit bij AH, C1000, Jumbo, Nettorama en alle andere equivalenten ervan in de Europese Unie dezelfde prijs moeten hebben. Een munt, een eenheidsprijs.
Zouden ze ook voor auto’s moeten doen ….
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)